W sobotę, 7 czerwca 2025 roku, w Europejskiej Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych odbyła się inspirująca konferencja pt. „Uczę się (siebie), uczę innych”, zorganizowana wspólnie z Fundacją ROZKWITALNIA oraz Kołem Naukowym Pedagogów Specjalnych UWM. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, Jolanty Skrzypczyńskiej.

PATRONAT HONOROWY
Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty – Jolanta Weronika Skrzypczyńska

ORGANIZATOR
Rozkwitalnia Fundacja uwolniona edukacja

ORGANIZATOR
Europejska Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych

ORGANIZATOR
Koło Naukowe Pedagogów Specjalnych UWM
Już od samego powitania – którego dokonała Beata Solińska, współtwórczyni wydarzenia – uczestnicy czuli, że to nie będzie typowa konferencja. Aula wypełniła się energią ludzi poszukujących w edukacji sensu, empatii i autentycznego kontaktu.
Blok I – Edukacja jako wspólnota myślenia, działania i opowieści
Pierwszy blok prelekcji, moderowany przez Jolantę Pulwert i Beatę Solińską, ukazał różnorodne perspektywy transformacji edukacji:
- Janusz Samarow poruszył temat tworzenia kultury myślenia w szkołach i pracy z błędem jako przestrzeni do rozwoju.
- Jolanta Maciejewska przedstawiła inspirującą opowieść o sklepiku uczniowskim – jako formie dziecięcej spółdzielczości i nauki przez współpracę.
- Agnieszka Włodarska zaprosiła słuchaczy do świata teatru Kamishibai i roli empatycznych narracji w budowaniu emocjonalnego bezpieczeństwa dzieci.
- Urszula Bartnikowska przypomniała, jak ważne jest zrozumienie siebie i… pozostawienie miejsca na niedopowiedzenia – symboliczne wielokropki w naszym życiu.
Dyskusja po wystąpieniach tylko potwierdziła, jak bardzo edukacja potrzebuje przestrzeni na rozmowę i wymianę doświadczeń.
Blok II – Motywacja, tożsamość i komunikacja w edukacji
Po krótkiej przerwie na kawę, uczestnicy powrócili na salę 100E, gdzie moderatorkami były Emilia Dzierlatka i Urszula Bartnikowska. Wystąpili m.in.:
- Beata Solińska, która wzięła na warsztat temat samoregulacji jako klucza do trwałej motywacji uczniów i nauczycieli.
- Mariusz Wawrzyniak opowiedział o znaczeniu tożsamości lokalnej w procesie wychowania.
- Emilia Dzierlatka dzieliła się praktycznym spojrzeniem na metodę Marii Montessori jako sposobu na odkrywanie świata razem z dzieckiem.
- Jolanta Pulwert zakończyła blok refleksją nad sztuką komunikowania się ze sobą i z innymi – niezbędną w każdej relacji.
Sekcja studencka i warsztatowa – głos młodego pokolenia i praktyka w działaniu
Po przerwie obiadowej nadszedł czas na najbardziej praktyczną część konferencji – blok pracy w grupach.
W sekcji wystąpień studentów, prowadzonej przez Emilię Dzierlatkę, wybrzmiały ważne głosy młodych badaczek:
- Julia Burdun i Klaudia Rejterada mówiły o neuroróżnorodności jako sile i potencjale edukacyjnym.
- Andżelika Dobrzyń zadała trudne pytanie o integrację osób z niepełnosprawnością.
- Julia Świda zaprezentowała wyniki badań dotyczących samotności i mediów społecznościowych.
- Julia Sztymelska zaprosiła do refleksji nad świadomym życiem i poszukiwaniem szczęścia.
Równolegle odbywały się warsztaty:
- Język migowy i kultura Głuchych – prowadzone przez Małgorzatę Mickiewicz i Urszulę Bartnikowską.
- Ruch i taniec jako uwalnianie emocji – prowadzony przez Michała Kowalika.
W drugiej części pracy w grupach uczestnicy mogli wziąć udział w:
- Warsztatach efektywnej nauki z Agnieszką Szczerbowicz (Akademia EfektywnaNauka.pl),
- spotkaniu „Zrozumieć zmysły w spektrum autyzmu” – prowadzonym przez studentki Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych UWM,
- oraz alternatywnych warsztatach edukacyjnych z zespołem Wesoła Góra.
Rękodzieło, bliskość i kobieca siła
Przez cały dzień na korytarzu można było podziwiać wyjątkową wystawę rękodzieła, tworzoną wspólnie przez dzieci, studentów, rodziców i nauczycieli – jako widoczny znak wspólnoty i kreatywności.
Nie sposób nie wspomnieć o czterech kobietach, które współtworzyły całe wydarzenie – założycielkach Fundacji ROZKWITALNIA:
- Jolancie Pulwert – doradczyni zawodowej, twórczyni programu „Empatyczna Obecność”,
- Beacie Solińskiej – nauczycielce i logopedce z sercem dla edukacji naturalnej,
- Emilii Dzierlatce – montessoriance i promotorce widzialności dziecka,
- oraz Urszuli Bartnikowskiej – pedagożce, terapeutce i opiekunce studenckiej wspólnoty.
To dzięki ich zaangażowaniu, wrażliwości i ogromnemu doświadczeniu, konferencja stała się miejscem nie tylko wiedzy, ale i obecności – gdzie każdy mógł poczuć się ważny i widziany.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom, studentom i partnerom za wspólnie spędzony dzień pełen inspiracji, refleksji i edukacyjnej odwagi. Niech ta konferencja będzie początkiem kolejnych zmian – bliskich człowiekowi i światu.