„Uczę się (siebie), uczę innych” – relacja z wyjątkowej konferencji o edukacji z sercem i rozumem

W sobotę, 7 czerwca 2025 roku, w Europejskiej Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych odbyła się inspirująca konferencja pt. „Uczę się (siebie), uczę innych”, zorganizowana wspólnie z Fundacją ROZKWITALNIA oraz Kołem Naukowym Pedagogów Specjalnych UWM. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, Jolanty Skrzypczyńskiej.

PATRONAT HONOROWY

Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty – Jolanta Weronika  Skrzypczyńska

ORGANIZATOR

Rozkwitalnia Fundacja uwolniona edukacja

ORGANIZATOR

Europejska Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych

ORGANIZATOR

Koło Naukowe Pedagogów Specjalnych UWM

Już od samego powitania – którego dokonała Beata Solińska, współtwórczyni wydarzenia – uczestnicy czuli, że to nie będzie typowa konferencja. Aula wypełniła się energią ludzi poszukujących w edukacji sensu, empatii i autentycznego kontaktu.

Blok I – Edukacja jako wspólnota myślenia, działania i opowieści

Pierwszy blok prelekcji, moderowany przez Jolantę Pulwert i Beatę Solińską, ukazał różnorodne perspektywy transformacji edukacji:

  • Janusz Samarow poruszył temat tworzenia kultury myślenia w szkołach i pracy z błędem jako przestrzeni do rozwoju.
  • Jolanta Maciejewska przedstawiła inspirującą opowieść o sklepiku uczniowskim – jako formie dziecięcej spółdzielczości i nauki przez współpracę.
  • Agnieszka Włodarska zaprosiła słuchaczy do świata teatru Kamishibai i roli empatycznych narracji w budowaniu emocjonalnego bezpieczeństwa dzieci.
  • Urszula Bartnikowska przypomniała, jak ważne jest zrozumienie siebie i… pozostawienie miejsca na niedopowiedzenia – symboliczne wielokropki w naszym życiu.

Dyskusja po wystąpieniach tylko potwierdziła, jak bardzo edukacja potrzebuje przestrzeni na rozmowę i wymianę doświadczeń.

Blok II – Motywacja, tożsamość i komunikacja w edukacji

Po krótkiej przerwie na kawę, uczestnicy powrócili na salę 100E, gdzie moderatorkami były Emilia Dzierlatka i Urszula Bartnikowska. Wystąpili m.in.:

  • Beata Solińska, która wzięła na warsztat temat samoregulacji jako klucza do trwałej motywacji uczniów i nauczycieli.
  • Mariusz Wawrzyniak opowiedział o znaczeniu tożsamości lokalnej w procesie wychowania.
  • Emilia Dzierlatka dzieliła się praktycznym spojrzeniem na metodę Marii Montessori jako sposobu na odkrywanie świata razem z dzieckiem.
  • Jolanta Pulwert zakończyła blok refleksją nad sztuką komunikowania się ze sobą i z innymi – niezbędną w każdej relacji.

Sekcja studencka i warsztatowa – głos młodego pokolenia i praktyka w działaniu

Po przerwie obiadowej nadszedł czas na najbardziej praktyczną część konferencji – blok pracy w grupach.

W sekcji wystąpień studentów, prowadzonej przez Emilię Dzierlatkę, wybrzmiały ważne głosy młodych badaczek:

  • Julia Burdun i Klaudia Rejterada mówiły o neuroróżnorodności jako sile i potencjale edukacyjnym.
  • Andżelika Dobrzyń zadała trudne pytanie o integrację osób z niepełnosprawnością.
  • Julia Świda zaprezentowała wyniki badań dotyczących samotności i mediów społecznościowych.
  • Julia Sztymelska zaprosiła do refleksji nad świadomym życiem i poszukiwaniem szczęścia.

Równolegle odbywały się warsztaty:

  • Język migowy i kultura Głuchych – prowadzone przez Małgorzatę Mickiewicz i Urszulę Bartnikowską.
  • Ruch i taniec jako uwalnianie emocji – prowadzony przez Michała Kowalika.

W drugiej części pracy w grupach uczestnicy mogli wziąć udział w:

  • Warsztatach efektywnej nauki z Agnieszką Szczerbowicz (Akademia EfektywnaNauka.pl),
  • spotkaniu „Zrozumieć zmysły w spektrum autyzmu” – prowadzonym przez studentki Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych UWM,
  • oraz alternatywnych warsztatach edukacyjnych z zespołem Wesoła Góra.

Rękodzieło, bliskość i kobieca siła

Przez cały dzień na korytarzu można było podziwiać wyjątkową wystawę rękodzieła, tworzoną wspólnie przez dzieci, studentów, rodziców i nauczycieli – jako widoczny znak wspólnoty i kreatywności.

Nie sposób nie wspomnieć o czterech kobietach, które współtworzyły całe wydarzenie – założycielkach Fundacji ROZKWITALNIA:

  • Jolancie Pulwert – doradczyni zawodowej, twórczyni programu „Empatyczna Obecność”,
  • Beacie Solińskiej – nauczycielce i logopedce z sercem dla edukacji naturalnej,
  • Emilii Dzierlatce – montessoriance i promotorce widzialności dziecka,
  • oraz Urszuli Bartnikowskiej – pedagożce, terapeutce i opiekunce studenckiej wspólnoty.

To dzięki ich zaangażowaniu, wrażliwości i ogromnemu doświadczeniu, konferencja stała się miejscem nie tylko wiedzy, ale i obecności – gdzie każdy mógł poczuć się ważny i widziany.


Dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom, studentom i partnerom za wspólnie spędzony dzień pełen inspiracji, refleksji i edukacyjnej odwagi. Niech ta konferencja będzie początkiem kolejnych zmian – bliskich człowiekowi i światu.

KIERUNKI STUDIÓW

all Wydział Nauk Humanistyczno Społecznych i Technicznych Wydział Nauk o Zdrowiu Filia Wydział Zamiejscowy w Kętrzynie

GALERIA ZDJĘĆ

NA SKRÓTY

Block
Olsztyńska Szkoła Wyższa  Telefon rekrutacyjny Skip to content