Studia podyplomowe w zakresie Terapii pedagogicznej są skierowane do absolwentów studiów nauczycielskich posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Absolwent jest przygotowany zarówno teoretycznie, jak i metodycznie do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych i korekcyjno-kompensacyjnych przede wszystkim z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zachowaniu. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu psychopedagogicznych podstaw prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tworzenia programów terapeutycznych, ich zastosowania w codziennej praktyce edukacyjnej, monitorowania i diagnozowania dziecka. Absolwent zna zasady terapeutycznego postępowania w pracy z dziećmi oraz posiada kompetencje w zakresie diagnozowania ich potrzeb, a także planowania indywidualnego rozwoju, zna logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się. Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych. Potrafi planować i realizować działania zapobiegające trudnościom w uczeniu się, konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno-kompensacyjne. Posiada umiejętność współpracy z rodziną i środowiskiem dziecka.
Przedmioty:
PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej
- Wybrane zagadnienia logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
- Psychopedagogiczne uwarunkowania rozwoju we wczesnym dzieciństwie
- Problematyka rozwoju i samorealizacji człowieka
- Specyfika pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się
- Podstawy pedagogiki korekcyjnej
- Prawne aspekty funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Organizacja procesu terapeutycznego
- Opiniowanie i orzecznictwo psychologiczne i pedagogiczne
PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
- Konstruowanie indywidualnych i grupowych planów korekcyjno-kompensacyjnych
- Metody terapeutyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki