SYLWETKA ABSOLWENTA
Wybór grupy przedmiotów w zakresie Psychopedagogiki oprócz wiedzy, umiejętności i kompetencji zgodnych z kanonem kształcenia na studiach I stopnia kierunku Pedagogika, daje możliwość zdobycia podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych w konstruowaniu różnorodnych form pomocy i wsparcia psychologiczno–pedagogicznego oraz w podejmowaniu działań profilaktycznych, diagnostycznych i wspomagających funkcjonowanie dzieci, młodzież oraz dorosłych. Absolwent studiów ma umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi profesjonalnie porozumiewać się z różnymi podmiotami. Zna i potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności psychopedagogicznej. Potrafi prowadzić samodzielnie działania z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań z grupy ryzyka społecznego, planować i organizować oraz przeprowadzić zajęcia psychoedukacjne, zajęcia profilaktyczne i wychowawcze. Absolwent posiada umiejętności z zakresu diagnozy psychologicznej oraz pedagogicznej w sytuacjach wychowawczych, potrafi odpowiedzialnie przygotować i wdrożyć działania o charakterze naprawczym czy reedukacyjnym, potrafi opracować programy profilaktyczne i terapeutyczne, potrafi przeprowadzić interwencję, negocjację i mediację w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych, zna różne metody pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi i adopcyjnymi oraz opiekunami w pieczy zastępczej. Absolwent uzyskuje przygotowanie pedagogiczne.
PRZYKŁADOWE MIEJSCA PRACY: m.in.
- placówki opiekuńczo-wychowawcze,
- placówki oświatowe,
- internaty,
- bursy, instytucje pomocy i opieki społecznej,
- domy dziecka,
- pogotowia opiekuńcze,
- schroniska dla ofiar patologii w rodzinie,
- ośrodki szkolno-wychowawcze,
- świetlice środowiskowe i terapeutyczne,
- warsztaty terapii zajęciowej.
PRZYKŁADOWE STANOWISKA:
pedagog, wychowawca w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjach pieczy zastępczej.